Thursday, February 5, 2015

Cendawan Shitake Sizzling

Nak dijadikan cerita... ari tu ajak la semua adik beradik makan kat rumah... resepi ayam grill, mushroom gravy, coleslaw dan Mashed Potato...

Lelebih Cendawan Shitake yang aku guna untuk membuat mushroom gravy tu... tetiba terkeluar idea bernas nak masak ala-ala sizzling... heheheh nak kasik habis cendawan yang dibeli... kalau simpan lelama, adoiiyaiii bau tak hengatt donia laaa.... :)
Ni....Hasil usaha aku 

Agak-agak korang best tak? tak kisah la..janji En.Hasben kata best dari Kedai.. muahahahha

Bahan-Bahan
- 3 Biji bawang Merah (ditumbuk)
- 5 Biji Bawang putih (ditumbuk)
- Sedikit lada Hitam (ditumbuk)
- Isi Ayam (suka ati korang)
- Cendawan Shitake (suka ati korang)
- Sos Tiram
- Kicap Pekat (Untuk warna kuah)
- Garam dan Gula (secukup rasa korang)
- Sedikit Halia
- 3 batang cili kering
- Tepung Jagung (memekatkan kuah)
- Air (sukatan suka ati korang jer laa)

Korang tumis bahan yang ditumbuk, cili kering dan halia sehingga garing... masukkan isi ayam... goreng sebentar... Masukkan cendawan shitake dan sos tiram... lepas tu korang masukkan air, garam + gula dan sedikit kicap pekat... untuk kaler yang lebih menarik! dah rasa macam cukup masak..korang masukkan sedikit tepung jagung yang telah dibancuh dengan air... perghHHhh dah jadi sizzling ala aku yang buat.

Resepi ni aku cipta ikut rasa mulut aku.. kalau korang cuba... korang adjust la mane yang perlu sesuai dengan tekak korang... sekian...

P/S: Perasan MasterCheff!!! muahahaahhah
 

post signature

2 comments:

  1. sedap jugak resepi sizzling..

    salam perkenalan sis :)

    ReplyDelete

5580 Orang Telah Sayang Kat Aku