Tuesday, April 19, 2011

Mawar Oh Mawar...

entry kali ni berkenaan Mawar oh Mawar... bukannya seorang awek bernama Mawar dilarikan ke Lombok, tapi... pasal air mawar untuk majlis persandingan aku bebaru ni... walaupun kisah ini sepatutnya didahulukan dari entry di bawah, tapi tak salah sekiranya aku mencoret sedikit kisah dan pengalaman pasal air mawar ni... Ceritanya Begini....

Aku ni seorang manusia yang tidak pernah involve dalam urusan adat istiadat perkahwinan terutamanya acara renjis-renjis dipilis ni...
Nak dijadikan cerita....aku diminta untuk mengambil baju persalinan(untuk bersanding-Hubby punya) di butik pengantin. Sesambil itu, dengan gatai mulut aku telah bertanya... set pelamin yang aku tempah tu sekali dengan alatan merenjis? tokey tu cakap memang dia pakej sekali... camner pulak dengan air mawar-nya?tokey itu menyuruh aku mencari sendiri di Kedai Menjual Rempah terkenal kat Daerah aku ini.. Dalam perjalanan ke Kedai tersebut terdetik difikiran aku " air mawar ni ada berapa jenis? yang untuk digunakan semasa mengkafan jenazah yang mana? yang merenjis yang mana?"

Dengan slumberjer aku menyuarakan pendapat aku kepada Hubby(ketika itu tunang) aku yang sebenarnya aku tak tahu air mawar mana yang patut aku beli. Sampai di Kedai Rempah, huihhhh..banyak jugak jenis air mawar...botol besar..botol kecik... macam2 pattern ada... pening! "Kak, air mawar untuk merenjis tu yang mana?" dengan penuh harapan aku menyuarakan soalan. "saya ngak tau yang mana satu ya buk, semuanya air mawar!!" ...Laaaaa.... Indon la pulak..."abis tu mcm mane ni bang? kan salah kita beli air mawar org mati!!!! malu kita....!!!" kegusaran disuarakan kepada Hubby aku.. memandangkan kedai ini juga ada menjual kapur barus untuk kegunaan pengembumian jenazah.

setelah membayar sebotol air mawar seperti di atas... aku pulang dengan harapan air mawar ni la untuk merenjis...Sampai dirumah... dengan bangganya aku menunjuk botol air mawar dalam genggamku akan ku gunakan untuk acara merenjis. Pantas aje sedara mara ku yang berkumpul di dapur... "ko beli air mawar org mati!!!" adoiiii terkantoi....rasa muka ni mcm cicak kubing terjatuh ke lantai......Gelak???? tak usah nak cerita la.....mau pecah pintu dapur rumah aku. Salah seorg kakakku membelek botol air mawar tu, ohh rupanya air mawar untuk masakan...(nasi beriani kalau tak silap ler!!)..dan moral of the story, pegi la butik kecantikkan... tanya air mawar yang digunakan untuk kecantikkan ke ape ke... ni pakai bedal aje ... rasanya korang ada experience bangang mcm aku ni?? hehehehhe.. :) n MyHubby, kamu tetap cool ajer walau dikutuk bersama membeli air mawar org mati...adeh.. :P

P/S: tgh bersanding..... tak tahu sape yang uruskan air mawar itu.. :)

post signature

2 comments:

5580 Orang Telah Sayang Kat Aku